Arkiv för maj, 2008

Balanze, Strängnäs – första besöket

Träningsanläggning: Balanze, Strängnäs
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * * * *
Helhetsintryck: Ett ställe dit jag gärna går igen!
Pris: Bra pris, Gratis eftersom man som intressent blev erbjuden en träningsvecka helt gratis.
Lokal: Rätt snyggt. Fräscht med både gym och konditionsavdelning.
Omklädningsrum: Tipp topp med ett intressant koncept. Omklädningsrummet låg i en källare. Det var ett stort rum som det var upställt små pallar där man fick byta om. Det fanns inga skåp utan man fick lita på sina träningskompisar.
Bemötande: Trevliga och väldifgt mån om att jag skulle hitta och trivas.
BodyPump: Det var en stor sal, men med två pelare i, vilket gör att man verkligen vill vara där i tid och välja en bra plats. Det var bra ventilation i BodyPump-salen och det var väldigt gott om plats. Redskapen var bra, det var lika redskap som brukar användas i liknande sammanhang.
skogsblommaSpinning: Spinningcyklarna var bra. Jag upplevde att de var ganska nya. Ganska trång sal och avlång sal. Ventilationen var även här bra, nästan lite kallt. Det var omkring 20 cyklar.
Instruktör: BodyPump-instruktören var ganska bra. Kunde kanske lägga ner mer energi på att peppa. Spinninginstruktören var en han, det var kul, han var väldigt bra på det han gjorde.
Övriga deltagare: Det var ganska få deltagare. Så klart väldigt sammanbitna och fokuserade på sin träning.

Dagens: Koppla bort från den gamla fördomen att du måste träna på gymet. Den fysiska aktiviteten finns överallt.

Att återhämta sig

LinjekonvaljVarje människa behöver återhämta sig. Idag har jag varit på en föreläsning som handlar om det och den var mycket givande. Föreläsningen inleddes med en diskussion kring vad som är återhämtning, och för varje enskild person handlar det om olika saker. Det viktiga är att få balans i sitt liv, och den balansen handlar om fysiska aktivitet, kost och vila.

Vi är skapade för att utföra fysisk aktivitet, vi består av muskler och vävnader av olika slag så det behöver vi ha, men dagens arbeten handlar mycket om att sitta stilla. Därför behöver vi efter arbetet ha fysisk aktivitet. För mig som sitter ner mycket på arbetstid anser att träning och promenader är återhämtning för mig. Förr sa man att 24 timmarna på ett dygn bör fördelas enligt följande för att få balans. 8 timmar vila, 8 timmar jobb och 8 timmar sömn. Sömn och vila, är inte det samma sak? Kanske för endel, men inte för mig. För mig är det en promenad, eller att gå och träna eller framför allt att instruera. Genom att stimulera kroppen med träning blir den mer hållbar i längden. Att man blir fysikst trött behöver inte betyda att man inte vilar mentalt – eller ett bättre uttryck: Att återhämta sig.

Dagens: När gjorde du något för dig själv senast?

Medley, Sporthallen i Linköping – första besöket

Träningsanläggning: Medley, Sporthallen i Linköping
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * * * * *
Helhetsintryck: Ett ställe dit jag gärna går igen!
Pris: Bra pris, Gratis provträning från vårruset
Lokal: Rätt okej, ganska ok i gymmet som är det centrala på träningsanläggningen, lokalens hjärta, Spinningsalen är lite annorlunda, en stor pelarsal som är avskärmad och Aerobicsalen är aningen liten med ganska trevlig. Jag gillar gym i källarlokaler där det inte finns några fönster att titta ut genom men samtidigt är det läskigt om det skulle hända något.
Omklädningsrum: Ganska ok, fräsch dusch men inte så många duschar. Ganska litet omklädningsrum men ytan är väl använd. Skåpen i omklädningsrumen är klassiska skolskåp anpassade för hänglås. Gott om plats att ställa väskan på.
Bemötande: Skapligt bra, trevliga i telefonen då jag bokade passet. Tjejen i receptionen var ganska förvirrad, men jag fick den service jag ville ha till slut.
BodyPump: Hon frågade om det var några nya och beskrev teknik på BodyPump. Bra ventilation i BodyPump-salen och det var väldigt gott om plats. Redskapen var bra, det var inte helt lika redskap som brukar användas i liknande sammanhang, de hade annorlunda vikt, något lättare än vanligt.
Instruktör: BodyPump-instruktör var bra, hon var tydlig, det var lätt att hänga med då jag kände till passet.
Övriga deltagare: Koncentrerade på sin egna träning. FOKUS!

Medley

Konceptet LesMills är kanon, jag gillar det skarpt, mer info: http://www.lesmills.com/

Livsmedelsverket skriver: Maten har stor betydelse för vår hälsa och prestationsförmåga, både på kort och lång sikt. Ohälsosamma matvanor och ett stillasittande liv bidrar till att vi blir sjuka och dör för tidigt, i Sverige liksom i övriga världen.

SVEA träningscenter, Borlänge

Träningsanläggning: SVEA träningscenter, Borlänge
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * * * *
Helhetsintryck: Lite rörigt när man kom dit, mycket folk.
Pris: Rätt okej pris, 60 kr då man bodde på hotellet Park Inn…
Lokal: Trivsamma lokaler, lätt att hitta. Det var även lätt att hitta till anläggningen från hotellet. Det är bra. Väldigt centralt.
Omklädningsrum: Helt ok, väldigt rymliga! Skåpen fanns både i omklädningsrummet och utanför där man ställde skorna. I omklädningsrummet var det fullt, men fick ett skåp i entren, något små skåp. Hade svårt att få in alla mina grejjer.
Bemötande: Skapligt bra, trevliga i telefonen men var ute för sent för att boka per telefon, men det fanns drop in platser.
Spinning: Passet var väldigt bra. Bra uppbyggt pass. Passer var ett pass som skulle passa alla så det var enkelt att följa och även göra jobbigare om man ville. Omkring 30 cyklar, STENHÅRD sadel, inte som jag är van vid, men cyklarna var kända…
Instruktör: Kanon bra. Fick med sig alla i salen som tjoade och skrek. Jätteroligt!
Övriga deltagare: Kanonpeppande!

Nautilus gym, Hagabadet i Örebro – tredje besöket

Träningsanläggning: Nautilus gym, Hagabadet i Örebro
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * * *
Helhetsintryck: Ett ställe dit jag gärna går igen och igen!
Pris: Bra pris, Gratis (eftersom jag har träningskort på Nautilus)
Lokal: Rätt okej, ganska nytt i gymmet och fräsch aerobicsal.
Omklädningsrum: Ganska ofräscha. Det är trots allt ett bad som har funnits sen 1984 om jag inte minns fel. Testade det lugnare omklädningsrummet och det var lite lika stimmigt när man skulle byta om. Helt klart att rekommendera.
Bemötande: Trevligt bemötande. Villiga att svara på frågor när man ringer och bokar. Passet var en ny tid på i jämförelse med vad det stod på hemsidan, men det meddelade de när jag bokade passet, så det var bra.
BodyPump: Hon frågade om det var några nya, det är väldigt bra. Kändes kyligt i lokalen, nästa gång ska jag ta med mig en extra tröja. Redskapen var samma som sist ;-), liknande redskap som brukar användas på andra anläggningar. En nackdel med dessa är att plasten i de är så hård att det låter mycket när man lägger ner de på golvet.
Instruktör: Hon var ok, lite slapp, BodyPump-programmet är gammalt och hon sa det själv att man slappnar av och då kommer man lätt av sig.
Övriga deltagare: Sammanbitna och fokuserade på att komma igenom träningen. Det var ett morgonpass och många var kanske lite sega, men det är bara som det ska vara då. Hade varit hockey på natten som kanske höll en del vakna senare än vanligt.

Nautilus gym, Norrköping

Träningsanläggning: Nautilus gym, Norrköping
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * * * * *
Helhetsintryck: Bra, lätt att hitta, trevlig personal. Ser ut som en Nautilusgym gör i största allmänhet. Går gärna hit igen, men kommer då att vara där i god tid så jag kan välja och vraka cykel.
Pris: Rätt okej pris, tränade på mitt vanliga träningskort, väldigt praktiskt!
Lokal: Fräscht och ganska nytt.
Omklädningsrum: Fräscht och snyggt. Det såg ut som ett Nautilusgym i största allmänhet.
Bemötande: Instruktören var intresserad av att hjälpa. Hon var mån om sina deltagare.
Spinning: Cyklarna var slitna. Klassen var rolig och jobbig 🙂
BodyPump: Har även varit på BodyPump vid ett annat tillfälle, det var då tillfälle att licensiera en ny LesMills-instruktör och det gjordes genom att filma hennes prestation. Alla är nybörjare från början, det märkte även jag.
Instruktör: Spinninginstruktören var bra men jag tyckte att det var lite väl mycket vila. Annars var passet väl uppbyggt. BodyPump-instruktören var inte så bra, men som sagt, alla är nybörjare till att börja med.silhuette Har varit på Spinning fler gånger, där bekräftades det dåliga skicket på cyklarna, jag fick byta cykel två gånger innan jag kunde hitta en med SPD-clips och som funkade… Inte ett bra betyg för en så stor kedja som Nautilus.
Övriga deltagare: Tysta och tillbaka… koncentrerade på sin träning, men svarade på tilltal från instruktören… lite motvilligt.

Jag rekomenderar morgonpromenader för den som vill bränna fett. Frågan är bara hur effektiva promenader före frukost egentligen är? Man har genom en C-uppsats konstaterat att man förbränner mer fett på fastande mage (före frukost) än efter frukost. (För mer info: http://www.halso.info/morgonpromenader.html)

Nautilus gym, Hagabadet i Örebro – andra besöket

Träningsanläggning: Nautilus gym, Hagabadet i Örebro
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * * *
Helhetsintryck: Ett ställe dit jag gärna går igen!
Pris: Bra pris, Gratis (eftersom jag har träningskort på Nautilus)
Lokal: Rätt okej, ganska nytt i gymmet och fräscht.
Omklädningsrum: Ganska ofräscha. Det är trots allt ett bad som har funnits sen 1984 om jag inte minns fel. Har båda gångerna bytt om i badets omklädningsrum, det gör att det är stimmigt med barnskrik och mycket rörelse.
Bemötande: Skapligt bra, trevliga i telefonen då jag bokade passet. Fanns många platser kvar, eftersom det är lågsäsong.
Spinning: Spinningen gjorde hon bra. Hon var van och pratade med härlig dialekt, tror att gotländska är instruktörsdialekten nummer ett. Passet var ett slags intervallpass med fyra intervaller. Mellan dessa intervaller var det ”vila”. Jag gillar inte typen av pass men hon var bra och jag förstår poängen med passet. Cykelsalen är ganska trång och kall, men cyklarna var bra. Skruvarna lossade och var svåra att skruva fast ordentligt. 20 stycken cyklar, rätt okej.
Instruktör: Hon var trevligt, men fokuserade mest på passet.
Övriga deltagare: En av deltagarna var duktig att peppa varandra och framförallt sig själv. Men alla andra inklusive mig själv var ganska fokuserade och sammanbitna.

Träning har många fördelar gentemot vår inre hälsa med förstärkt immunförsvar, bättre aptitreglering och minskad risk för en mängd sjukdomar. Men träning har även påverkan på vår psykiska hälsa som får oss att må bra och känna livsglädje. En studie har visat att personer som är mindre fysisk aktiva har större risk för att råka ut för depressioner i jämförelse med individer som tränar regelbundet.