Arkiv för juli, 2008

Feelgood, Linköping – första besöket

Träningsanläggning: Feelgood, Linköping
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * * * *
Helhetsintryck: Trevligt ställe med trevliga instruktörer, skulle kunna träna där…
Pris: Om man planerar att köpa kort där kan man få provträna där en vecka. Helt OK!
Lokal: Fint i gymmet. Det ligger centralt och det är bra.
Omklädningsrum: Det var ok, inte den nyaste anläggningen (såg ut som en sporthalls omklädningsrum och dusch). Man kunde låsa om man hade sitt egna hänglås med. Skåpen var av typen gamla skolskåp och de flesta skåpen var små (halvhöga) sedan fanns det även fullhöga skåp. Det är bra.
Bemötande: Trevliga och hjälpsamma.
BodyPump: Passet var bra. Som på alla andra ställen. Redskapen var bra och aerobicsalen var bra, praktisk med mycket speglar.
Instruktör: Instruktören var väldigt bra. Man hängde med bra på tempoväxlingarna. Hon var tydlig och bra att lyssna på!
Övriga deltagare: Det var bra stämmning i salen. Kändes lite som om en del kände varandra, har man tränat länge tillsammans blir det ju en gemenskap på gymmet. Det är kul!

Annonser

Träningsprogram

Hur lägger man upp ett bra träningsprogram? Många gånger är ett program anpassat efter en person. Anpassningen görs till det man brukar träna förutom styrke i gymmet. De muskler man använder i den träningen ska balanseras upp med den (ev kompletterande) träningen i gymmet.

När du gör upp ett träningsprogram är det viktigt att du tänker på att variera rörelser så att belastningen på lederna inte blir konstant. Utför du övningar som är snarlika blir belastningen på just den delen av lederna extra stor och en ökad risk för skador uppstår.

Jag gick till en personlig tränare på Nautilus då jag började träna där för undergär ett och ett halvt år sedan. Jag körde mycket spinning och bad då om att få ett träningsschema för bara överkroppen. Det fick jag, vissa övningar tog lite längre tid att gilla andra gillade jag på en gång, men nästa program som gjordes till mig gillade jag inte alls så då slutade jag träna efter det. Jag gillar mitt ”egna” träningsprogram bättre. Är du osäker, ta hjälp av en personlig tränare, de kan komma med tips och råd och anpassa programmet utifrån dina behov.

Dagens: Träningen du gör är för dig själv och din kropp.

Skonsam träning för knäna

Det är viktigt att du är rädd om dina knän. Oerhört många får skador på knän, främst i samband med sporter som fotboll och innebandy. Skador på knäna är aldrig kul ofta blir man inte helt återställd om ledband och korsband har blivit drabbade.

När du utför övningar i gymmet som berör knäna speciellt mycket som knäböj och utfall se till att du försöker rikta knäna i samma riktning som tårna. Det kan kanske vara bra att ha knäna i en vinklad riktning vid övningar som benpress för att belasta knäna mindre.

Jag upplever spinning som en bra träningsform om man tidigare skadat sina knän i någon sport. Jag vet inte huruvida det stämmer, men så länge man inte får ont av träningen så är det bra. Det skadar inte att prova på spinning, gillar man det och inte får ont någonstans så är det en bra träningsform i stället för. Hela tiden finns möjligheten att öka intensiteten allt eftersom och beroende på egen förmåga. Fråga instruktören på ditt gym om du har frågor, de är där för att hjälpa!

Balanze, Strängnäs – andra besöket

Träningsanläggning: Balanze, Strängnäs
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * * * *
Helhetsintryck: Ett ställe dit jag gärna går igen!
Pris: Bra pris, Gratis eftersom man som intressent blev erbjuden en träningsvecka helt gratis.
Lokal: Rätt snyggt. Fräscht med både gym och konditionsavdelning.
Omklädningsrum: Tipp topp med ett intressant koncept. Omklädningsrummet låg i en källare. Det var ett stort rum som det var upställt små pallar där man fick byta om. Det fanns inga skåp utan man fick lita på sina träningskompisar (eller tag med sig väskan/värdesakerna).
Bemötande: Trevliga.
Spinning: Spinningcyklarna var bra. Jag upplevde att de var ganska nya. Ganska trång sal och avlång sal. Ventilationen var även här bra, nästan lite kallt. Det var omkring 20 cyklar.
Instruktör: Spinninginstruktören var ganska duktig. Det var en hon. En del låtar var sånna som jag själv har i mina pass, andra inte. ganska bra musik med andra ord.
Övriga deltagare: Det var ett gäng deltagare. Det var kul att få prova detta ställe!

God hållning – bra träning – på rätt sätt

Jag önskar att det inte finns någon som bryr sig i hur mycket man orkar i en övning. För din egen vinnings skulle finns det ingen anledning att lasta på så mycket vikt att du inte kan hantera och utföra övningen korrekt och säkert. Lär dig övningarnas utförande korrekt innan du börjar tänka på att lasta på vikter. Alltför många har felaktig teknik i många övningar och gör att det är lätt att få skador. Folk som tränat länge och har koll på övningarnas utförande bör också hjälpa till genom att tala om för tränande som utför övningar med risk för skador hur övningen ska utföras säkert.

Nyckel till rätt hållning och utförande är att du aldrig ska slänga med vikter, utför övningen kontrollerat. Håll ryggen rak och magen spänd för att ha en så stabil hållning som möjligt. Håll också huvudet rakt fram med ryggrad och nacke i rät form för att inte påfresta känsliga kroppsdelar fel och orsaka skador.

Lycka till!

Friskis och Svettis, Katrineholm

Träningsanläggning: Friskis och Svettis, Katrineholm
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * * *
Helhetsintryck: Ett ställe där jag inte skulle vilja köpa ett träningskort på. men träna någon gång ibland funkar.
Pris: Rätt okej pris, men kanske inte värt pengarna.
Lokal: Relativt ok. Rätt okej, inte jättemodern men ändå acceptabel. Låg väldigt centralt, det är bra för den som inte är från stan, lätt att hitta då.
Omklädningsrum: Helt ok. Vad jag minns fanns det inga låsbara skåp utan det var ett vanligt omklädningsrum som vilken sporthall som helst. Värdesaker fanns det hyllor i närheten av träningssalarna om man inte ville lämna sakerna obevakade i omklädningsrummet.
Bemötande: Receptionisten var trevlig. Frågade om jag pratat med någon innan, det hade jag ju inte så om jag hade gjort det hade man kanske fått nått extra bra priserbjudande på en prova-på-träning… vad vet jag?
Skiv/Spinn: Passet var bra. Noggrannt uppbyggt men inte alls speciellt utvecklande spinning. Träning/Spinning för mig ska vara en utmaning och det var tyvärr inte detta pass på denna anläggning. Gruppträningssalen var rymlig. Cykelsalen hade omkring 20 cyklar. Salen var konstigt använd. Inte uppbyggt optimalt för träning och ej för spinning.
Instruktör: Kvinnlig instruktör, noggrann och tydlig. Hon hade en del bra låtar som jag tagit med mig på mina egna pass 🙂
Övriga deltagare: Fokuserade på sin egna träning. Inte så mycket liv och röreöse.

Medley, Sporthallen i Linköping – andra besöket

MedleyTräningsanläggning: Medley, Sporthallen i Linköping
Helhetsbetyg (max 10 *:or): * * *
Helhetsintryck: Egentligen har jag tränat på Sporthallen innan det blev medley i ett halvår, efter det fick jag nog. Nu efter att det blivit medley skulle jag gå på spinning – men det kom ingen instruktör…
Pris: Bra pris, halva priset för kvinnor eftersom det var mors dag.
Lokal: Rätt okej, ganska ok i gymmet som är det centrala på träningsanläggningen, lokalens hjärta, Aerobicsalen är aningen liten med ganska trevlig och Spinningsalen är lite annorlunda, en stor pelarsal som är avskärmad. Väldigt omysig! Jag gillar visserligen gym i källarlokaler där det inte finns några fönster att titta ut genom men samtidigt är det läskigt om det skulle hända något.
Omklädningsrum: Ganska ok, fräsch dusch men inte så många duschar. Ganska litet omklädningsrum men ytan är väl använd. Skåpen i omklädningsrumen är klassiska skolskåp anpassade för hänglås. Gott om plats att ställa väskan på.
Bemötande: Skapligt bra, trevliga i telefonen då jag bokade passet. Tjejen i receptionen var väldigt ledsen över att instruktören inte kom så jag fick tillbaka pengarna och dessutom en biljett till ett valfritt pass i framtiden.
Spinning: Ingen kommentar!
Instruktör: Dåligt att inte dyka upp, vems fel det hu var om det var instrutörens eller anläggningen i sig förtäljer inte historien.
Övriga deltagare: Vissa var kvar och cyklade med bara musik. Typiskt att jag lagt ur mina skivor innan jag gick till passet.