Träningsprogram

Hur lägger man upp ett bra träningsprogram? Många gånger är ett program anpassat efter en person. Anpassningen görs till det man brukar träna förutom styrke i gymmet. De muskler man använder i den träningen ska balanseras upp med den (ev kompletterande) träningen i gymmet.

När du gör upp ett träningsprogram är det viktigt att du tänker på att variera rörelser så att belastningen på lederna inte blir konstant. Utför du övningar som är snarlika blir belastningen på just den delen av lederna extra stor och en ökad risk för skador uppstår.

Jag gick till en personlig tränare på Nautilus då jag började träna där för undergär ett och ett halvt år sedan. Jag körde mycket spinning och bad då om att få ett träningsschema för bara överkroppen. Det fick jag, vissa övningar tog lite längre tid att gilla andra gillade jag på en gång, men nästa program som gjordes till mig gillade jag inte alls så då slutade jag träna efter det. Jag gillar mitt ”egna” träningsprogram bättre. Är du osäker, ta hjälp av en personlig tränare, de kan komma med tips och råd och anpassa programmet utifrån dina behov.

Dagens: Träningen du gör är för dig själv och din kropp.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

