Arkiv för september, 2008

60-minuterspass

Spinning under 60 minuter. Då hinner man verkligen ta ut sig och känna att man presterat något. Man ger möjligheten för kroppen att förbättras och öka kapacitetetet. Bli mer vältränad, få bättre kondition och bättre förbränning och framförallt syreupptagningsförmågan förbättras.

Passet håller vanligtvis på i 45 till 50 minuter. Man har tid till uppvärmning och nervarvning samt stretch vilka också är viktiga delmoment i ett träningspass. Nervarvning och stretch är vanligtvis 15 till 10 minuter.

När man ändå är på gymmet kan man träna en helt timme. I det stora hela mår kroppen bäst av det.

45-minuterspass

Jag skrev här tidigare om längden på olika spinningpass. På vissa ställen är det populärt med pass som är 45 minuter långa inklusive stretch. Det tycker jag är lite i kortaste laget. Jag säger det igen, när man väl är på gymmet kan man lika gärna träna ett 60-minuterspass. Resvägen dit och hem är fortfarande lika lång.

När ett spinningpass är 45 minuter långt hinner man att träna effektivt i ungefär 35 minuter om man ska hinna varva ner och stretcha bra. Om man har ett 45-minuterspass kan man kombinera det bra med annan träning till exempel styrketräning eller styrka i grupp. Om man är ute efter fettförbränning kör man spinningen först och styrkan sen, är man ute efter muskler gör man aktiviteterna i omvänd ordning. Vissterligen är konditionsträningen ett sätt att förbränna fett hur man än gör det, så om man är ute efter stora muskler kan det vara bra att bara gymma.

30-minuterspass

”Det finns olika typer av spinningpass. En ny “fluga” är korta pass som är omkring 30 minuter långa utan stretch som är tänkta att vara bra att kombinera med andra efterföljande 30-minuters pass.” (https://traningsvark.wordpress.com/2008/09/18/olika-typer-av-spinningpass/)

Det är bra om det finns pass efter eller före som passar ens egna intressen. Jag gillar styrka och core-liknande pass. Det är då en bra kombination med kondition från spinningen och styrka från det andra passet då.

Om man bara tänkt träna detta pass som bara är 30 minuter tycker jag det är helt värdelöst. Det är alldeles för kort tid att utsätta kroppen för ansträngande aktivitet. Jag behöver längre träning för att det ska ge något resultat. Dessutom finns det ingen tid för stretch som jag anser vara en väldigt viktig del i ett träningspass.

När man ändå tagit dig tid att gå till gymmet kan man lika gärna passa på att träna längre pass. Det tar alltid samma tid att transportera sig dit och hem och tiden att duscha och byta om tar lika lång tid som när man skulle träna ett längre pass. Så därför får man mer valuta för tiden om man passar på att träna ett fullångt pass och med ”fullångt” menar jag minst en timme.

Olika typer av spinningpass

Det finns olika typer av spinningpass. En ny ”fluga” är korta pass som är omkring 30 minuter långa utan stretch som är tänkta att vara bra att kombinera med andra efterföljande 30-minuters pass.

Sen är det på vissa ställen populärt med pass som är 45 minuter långa inklusive stretch.

Min favorit är pass som är 60 minuter långa inklusive stretch, på vissa ställen är passen 55 minuter så att man ska hinna ut ur salen innan nästa pass börjar 5 minuter senare. Ett bra komplement till 60-minuters passet är 75 minuter inklusive stretch.

Som grädden på moset kan det även förekomma 90 minuters pass. Då med inriktade på fettförbränning eller långloppsträning typ vätternrundan eller liknande.

Jag ser olika fördelar och nackdelar med de olika långa passen, det kommer jag skriva om under kommande inlägg.

Vad gör en bra spinningsal?

Nu har jag varit och kollat på olika salar i landet, fler hoppas jag att jag kan besöka men tills dess kan jag skriva om vad jag önskar mig när jag går och tränar.

Fönster i en spinningsal är inget bra. Det distraherar mig i min träning samtidigt som att ljuset i lokalen blir fel. Jag uppskattar det lite mer mysiga ljuset tillsammans med kanske levande ljus. Det blir då lättare att gå in i sig själv och sin träning. Genom att det är lite mörkare i lokalen blir man inte distrahetad av de andra deltagarna på samma sätt.

Instruktören bör vara mer upplyst än de övriga deltagarna, så att man lättare kan se dennes olika signaler via kroppsspråk och liknande.

Instruktören bör sitta lägre ner än deltagarna eftersom det blir mer ergonomiskt för deltagaren. Man bör hålla blicken framför sig på golvet och genom att man sitter högre upp så blir den ställningen mer naturlig.

Speglar är ett bra redskap till att få deltagare mer medvetna om sin teknik. Till en början var det lite obehagligt med speglar, men jag kom snabbt på en massa fördelar med det och idag föredrar jag salar med speglar. Tips: Om man vill tillfredställa alla kunder kan man ha speglar på olika sätt. Några cyklar kan stå så att man inte syns i speglarna så det då blir valbart för kunden om de vill se sig själv eller ej.

Det finns mycket man kan säga om hur en spinningsal bör vara uppbyggd. Troligt kommer det kanske fler inlägg om detta. Kom gärna med frågor.

Vad gör en bra spinningcykel?

En bra spinningsal ska innehålla bra cyklar. En bra cykel kan innebära olika egenskaper. Bland annat bör de inte vara ofräscha och helst inte oljuda eller kännas obehagliga och osäkra. Med fördel så är det bra om det går att ställa styret i två dimensioner och även sadeln i två dimensioner (upp, ner, fram, bak). Det gör att cyklarna kan anpassas bättre till fler människor, (korta, långa, smala, mindre smala).

Antalet cyklar är egentligen ointressant, det viktiga är att alla ser instruktören utan att behöva vrida på huvudet. Det allra bästa är om man som deltagare tittar ner på instruktören i stället för upp på den, eftersom det är mest ergonomsikt riktigt för nacken.