Vad gör en bra spinningsal?

Nu har jag varit och kollat på olika salar i landet, fler hoppas jag att jag kan besöka men tills dess kan jag skriva om vad jag önskar mig när jag går och tränar.

Fönster i en spinningsal är inget bra. Det distraherar mig i min träning samtidigt som att ljuset i lokalen blir fel. Jag uppskattar det lite mer mysiga ljuset tillsammans med kanske levande ljus. Det blir då lättare att gå in i sig själv och sin träning. Genom att det är lite mörkare i lokalen blir man inte distrahetad av de andra deltagarna på samma sätt.

Instruktören bör vara mer upplyst än de övriga deltagarna, så att man lättare kan se dennes olika signaler via kroppsspråk och liknande.

Instruktören bör sitta lägre ner än deltagarna eftersom det blir mer ergonomiskt för deltagaren. Man bör hålla blicken framför sig på golvet och genom att man sitter högre upp så blir den ställningen mer naturlig.

Speglar är ett bra redskap till att få deltagare mer medvetna om sin teknik. Till en början var det lite obehagligt med speglar, men jag kom snabbt på en massa fördelar med det och idag föredrar jag salar med speglar. Tips: Om man vill tillfredställa alla kunder kan man ha speglar på olika sätt. Några cyklar kan stå så att man inte syns i speglarna så det då blir valbart för kunden om de vill se sig själv eller ej.

Det finns mycket man kan säga om hur en spinningsal bör vara uppbyggd. Troligt kommer det kanske fler inlägg om detta. Kom gärna med frågor.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

