30-minuterspass

”Det finns olika typer av spinningpass. En ny “fluga” är korta pass som är omkring 30 minuter långa utan stretch som är tänkta att vara bra att kombinera med andra efterföljande 30-minuters pass.” (https://traningsvark.wordpress.com/2008/09/18/olika-typer-av-spinningpass/)

Det är bra om det finns pass efter eller före som passar ens egna intressen. Jag gillar styrka och core-liknande pass. Det är då en bra kombination med kondition från spinningen och styrka från det andra passet då.

Om man bara tänkt träna detta pass som bara är 30 minuter tycker jag det är helt värdelöst. Det är alldeles för kort tid att utsätta kroppen för ansträngande aktivitet. Jag behöver längre träning för att det ska ge något resultat. Dessutom finns det ingen tid för stretch som jag anser vara en väldigt viktig del i ett träningspass.

När man ändå tagit dig tid att gå till gymmet kan man lika gärna passa på att träna längre pass. Det tar alltid samma tid att transportera sig dit och hem och tiden att duscha och byta om tar lika lång tid som när man skulle träna ett längre pass. Så därför får man mer valuta för tiden om man passar på att träna ett fullångt pass och med ”fullångt” menar jag minst en timme.

Annonser
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: