Friskis och Svettis, Örebro – andra besöket

Träningsanläggning: Friskis och Svettis, Örebro
Helhetsbetyg (max 10 *: or): * * * * *
Helhetsintryck: Stort och fräscht.
Pris: 120 för att prova på tre gånger.
Lokal: Nytt och väldigt fint.
Omklädningsrum: Gott om plats, men ändå känns det trångt. Skåpen var låsbara med eget hänglås. Sen fanns det bänkar med krokar som man kunde byta om vid så att man inte blockerade skåpen.
Bemötande: Trevlig personal. Första passet jag tänkte gå på var fullbokad, den dagen hade det ett extra temapass inplanerat där det fanns gott om plats, därför gick jag tillbaka efter en sväng på stan.
Spinning: Passet var ett tema-pass. SYNTH, väldigt intressant. Bara tysk musik, Kraftwerk var en grupp bland annat.
Instruktör: Spinninginstruktören var av det manliga könet. Lite gammal men han gjorde det ändå bra. Jag fick intrycket av att han inte brukade leda spinning, men det gick bra ändå.
Övriga deltagare: Ganska lugnt, med taggade deltagare. Många deltog bara för sitt intresse för temat (dock inte jag).

    • Skruttet
    • 6 december, 2009

    Hej Sussi,
    det här är första gången som jag är inne på din sida, men jag har en fråga. Kanske kan du hjälpa mig, jag såg nämligen att du provat på några gym i Örebro.

    Saken är den att även jag är träningsnarkoman och spinningfrälst och har pluggat i Umeå i några år nu (delvis pga bäst träningsmöjligheter här) men måste nu flytta hem till Örebro. Lite ångest inför detta eftersom jag förr i tiden letat runt bland gymmen där, men inte hittat något som är riktigt seriöst och stort, framförallt inte inom spinning. Nu är det iofs några år sedan sist, så kanske har någon byggt om och bättrat sig – vet du nåt?

    Friskis&Svettis tycker jag har konstiga cyklar och mesiga pass. nJoy har världens minst cykelsal och dåliga cyklar. Sportzone är också jättelitet. Nautilus vid Eyravallen har inte ens någon cykelsal vad jag vet? Universitetet hade bra pass vad jag minns, men den övriga träningen där är rätt oinspirerande, särskilt lokalmässigt. Har jag glömt någon? Finns det nåt ställe som är bättre än de uppräknade?

    Tacksam för svar, vänlig hälsning
    Elin / Skruttet

    elin_good [snabelA] hotmail.com

    • traningsvark
    • 9 december, 2009

    Hej Elin!
    Kul att du hittat till min sida!

    Det är helt rätt, jag har provat på några gym i Örebro, eftersom jag bott där och har flera vänner i stan. Intressant, Umeå kanske man ska åka till och prova på de olika anläggningarna, har du något speciell anläggning att rekommendera?

    Men åter till Örebro, såna cyklar som finns på Friskis är de cyklarna jag är van vid och jag tycker de är bra, delf för att man kan ställa in cykelt på 4 håll medan de vanliga Schwinncyklarna endast har 3 regleringar.

    Friskis har ju utvecklats, har dock inte varit på den gamla anläggningen. Men den nya är fräsch, nackdelen är ju att det är en friskisanläggning. Njoy har ju flyttat och jag har itne varit på den nya anläggningen, men som du säger… cyklarna är usla! Sportzone har jag inte deltagit på några pass, har bara varit och kikat, och det ser ju fint ut… Nautilus Haga däremot är bra,,, Schwinncyklar, rätt okej gruppträningssal och fräscht gym. Men du kanske bor på fel sida stan? Instruktörerna verkar erfarna och bra dessutom och det är minst lika viktigt. Universitetet var den anläggning som fick mig att älska spinning, men som du säger, oinspirerande salar, har dock inte varit där sen de byggde och gjorde en egen spinnignsal, och det är massor med år sedan.

    Om jag skulle välja en anläggning att träna på i Örebro skulle jag välja Ouif… eller Nautilus Haga… i tredje hand… njoy eller sportzone.
    Hoppas jag har gett dig några bra tips som du har nytta av!!

    Lycka till!

    • Marie
    • 12 januari, 2010

    Förstår inte Susanne vad du menar med ”nackdelen är att det är en friskisanläggning” ? Skulle det vara något negativt? Friskis&Svettis i min mening har en riktigt bra värdegrund, det kanske är ngt att titta på också eller?

      • traningsvark
      • 12 januari, 2010

      Tack Marie för din kommentar! Jag kan inte något om Friskis värdegrund så det kan jag inte uttala mig om. Min uppfattning av just Friskis och Svettis råkar vara negativ men det beror mest på att de pass jag varit på (oberoende anläggning) inte har gjort mig tillfredsställd så som jag önskar. Men å andra sidan är det inte bara Friskis och Svettis anläggningar jag blivit besviken på. Örebros anläggning är den bästa av Friskis anläggningar jag varit på och helt klart en av de fräschaste. Men det är inte allt, för mig betyder ledare, uppbyggnad av pass och typ av pass väldigt mycket. Hittills har jag endast varit på spinning där så det är endast den ”helheten” jag kan uttala mig om.

    • Linda
    • 15 februari, 2010

    Om du åker upp till Umeå är ett besök på IKSU ett måste! Rena himmelriket för träningsfreaks! 🙂 Är född och uppväxt i Umeå men har nyss flyttat till Örebro och precis som Elin här håller jag på att leta ett bra gym. Tänkte börja med att testa Hagabadet eftersom det ligger skapligt nära där jag bor.

    • David
    • 17 februari, 2010

    Tjena
    Det var kul att läsa din blogg. Jag har själv gjort en liknande resa. Att med kritiska ögon testa bodypump i massa olika städer.
    Som föregående talare sa så måste jag hålla med om att IKSU i Umeå är en höjdare på många sätt.
    Jag jobbar ibland med att mixa skivor åt step och aerobic instruktörer, när jag pumpar tänker jag, antagligen därför, mycket på hur instruktören klarar att hålla takten. Mitt generella intryck är att bodypump-instruktörer är rätt dåliga på det. Vad tycker du?

      • traningsvark
      • 18 februari, 2010

      Kul att du gillar min blogg. Tyvärr uppdaterar jag inte så ofta… ahr några inlägg på lut som ska skrivas klart, men tar mig sällan tid till det.

      BodyPump och instruktörer… har inte reflekterat över det men det ligger något i det du säger. Det är vanligt förekommande enligt min uppfattning att instruktörer inte utnyttjar hela takterna för rörelse och effektiv träning. I stället står de stilla och ”vilar” säkert omedvetet.

      jag leder själv pass liknande BodyPump och gör säkert samma fel. Men det är enklare att på läktaren stå och se ”bristerna”.

  1. Generellt sett så tycker jag det brukar vara bättre med takten på body-pumpen om de går efter ett LesMills-koncept och inte fristylar så mycket själva. Å andra sidan blir det rätt segt med samma mix i slutet innan nästa release, om man tränar mycket. Var finns stället som har allt? Letar fortfarande…

      • traningsvark
      • 18 februari, 2010

      Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig med att hitta ett gym som både har BodyPump och nått annat typ av styrkepass så att man slipper tröttna på musiken. Jag gillar däremot konceptet, man vet vad man får. Jag ska till ÖUIF om en månad, då får jag se hur lokalerna ser ut, men jag får tyvärr inte gå på deras egna pass eftersom det är ett träningsconvent som anordnas av andra.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

