Arkiv för maj, 2010

Naturpasset

Här om dagen var jag och hämtade en orienteringskarta. Det kallas naturpasset (vill du läsa mer om det? http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturpasset) och är en orieteringsaktivitet som pågår under en viss tid. Den började 8:e maj och jag tog min första tur idag. Vädret var underbart, gick i t-shirt och strosade bland skog och mark på Våtmarken i Oxelösund. Jag var ute i mer än 2 timmar och hittade 9 kontroller av 49 möjliga. Det blir helt klart en tur till snart.

Mitt tips för dagen, akta myrstackarna. Jag var i full färd att leda en kontroll och landade med ena foten i pissmyrors hem… inte helt optimalt. Så se upp för de 🙂

Annonser

35 sekunders tidsreducering på 2,5 km

Här om dagen när jag var i löparspåret, närmare bestämt i tisdags så reducerade jag min löptid på 2,5 km kuperad terräng. Hela 35 sekunder bättre! Det tycker jag är ganska bra för att vara jag och ganska fascinerande. Nästa gång jag springer det spåret så ska jag nog inte förvänta mig för mycket på tiden. Men det känns som om det går bättre och bättre. Det ger helt enkelt resultat. Det börjar dock bli dags att öka distanserna mot närmare 5 km och dessutom börja träna intervaller.

Årets första lopp ska genomföras i början på juni… och då gäller det att vara redo!

Föregående veckas pass vs denna veckas pass

Bilden överst är förra veckans cykel puls 45 minuter. Bilden nedanför är denna veckas pass. Skillnaden är att förra veckan ledde jag ett pass innan cykel-passet och denna vecka var det passet inställt troligtvis på grund av att det var fint väder och folk går hellre ut och tränar.

Min slutsats över detta är att jag tränar hårdare med ett pass före än endast ett 45 minuters cykel-pass. En väldigt konstig slutsats. Som ni ser i diagrammet nedanför pulskurvan har jag kört spinning tre gånger denna vecka redan. Det kan vara en bidragande orsak till det lite lägre ansträngsningsnivån.

Vad jag vill säga med detta… tänk på att variera din träning och jag vill därför dissa enformig träning.

Sen vill jag be er läsare, har ni något ni vill hissa idag?

Maxpulsen minskar med åldern

Inte för att jag blivit äldre men det verkar som om min biologiska klocka minskat min maxpuls med några slag eller åtminstone ett. Det är för det första svårt att komma upp i 70 % av maxpuls under uppvärmningen, sen är det ännu svårare att komma upp i 90 % av maxpuls… Men jag tänker kämpa på ett tag till med den maxpulsen jag inbillar mig att jag har. Envis som jag är!!

En dag som denna brukar jag ligga på ungefär 79 % i snitt, men jag låg på 75 %… men det kan förstås ha med att göra att jag sänkte min puls snabbare vid återhämtning (eller aktiv vila). På slutet var jag lätt nere på grön… och gul… och det betyder att min kondition är bra,,, och jag upplever att pulsen gick ner snabbare än vanligt och det betyder att konditionen till och med borde förbättrats,,,

Dagens dissa… inget löppass idag heller… 😦 Dagens hissa… promenad men släkten på Femöre… det är så fint där.