Vardagsmotion

Vad betyder egentligen vardagsmotion. Jag ser det som ett transportmedel. Att ta sig från punkt a till punkt b genom att använda kroppen som transportmedel. Det sägs att 30 minuter vardagsmotion varje dag är tillräckligt för att hålla negativa hälsoeffekter borta.

Vår kropp är byggd för fysisk aktivitet, men dagens samhälle lockar till stillasittande arbeten samtidigt som att sitta stilla vid datorn och tv är väldigt vanligt. Hur ska man kunna få all den fysiska aktivitet som kroppen behöver är då frågan. vad har vi vår kropp till? Varför ska vi röra på oss? Den fysiska aktiviteten har vi för att bygga upp musklerna och få en mer uthållig och skadefri kropp. till exempel för att klara av att åka Vasaloppet…

Jag önskar att jag skulle kunna få min dos vardagsmotion genom att promenera till och från jobbet, till och från träningen och så vidare, men jobbar lite långt bort… Träning utöver det är bara för mitt egna välbeffinande, positiva hormoner som flödar genom kroppen. Jag gillar att ta i och bli fysiskt utmattad! Det blir inte jag av en lugn promenad och det är kanske inte tanken heller. Promenaderna för mig är för att snabba upp återhämtningen, konstigt nog. jag vill kunna gå ut och gå utan att behöva ta en dusch efteråt och byta kläder. Det ska vara smidigt, ut och promenera i syfte att transportera sig!

Dagens: Tänk till, gå upp 30 minuter tidigare i morrn och promenera till jobbet!

  1. Tänk om det tar mer än 30 min extra att promenera till jobbet då? 😉 För mej skulle det nog ta 4 timmar.

    • traningsvark
    • 16 februari, 2011

    Då får man helt enkelt gå av bussen lite tidigare eller stanna bilen tidigare, och gå därifrån…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

