Arkiv för mars, 2011

Vad är hälsa?

Hälsa en dag som denna är för mig att sätta mig mot en husvägg och bara njuta av solens strålar…

Annonser

Anmälan till Vansbro tjejsim

Anmälan till Vansbro tjejsim är nu gjord. 550 riksdaler kostade det för att simma 1 km i förmodligen väldigt kallt och strömt vatten. Det verkar ju helt underbar. Har någon några tips på träning? Finns ju strandbadet här i stan, var dit en sväng igår. De har väldigt dåligt med motionssim-tider tycker jag. Men man kanske inte behöver anpassa sig efter det kanske?

Problem med ryggen?

Stretch höftböjarenNär det gäller spinning som jag då brinner för så kan det kännas jobbigt i ryggen om man står upp och cyklar en längre stund. Där det bra att sträcka på sig i handposition 2 eller running som det också kan kallas… Att spänna magen lite extra är också bra för att avlasta ryggen.

Efter träningen så ska man självklart stretcha. Iliopsoas är väldigt viktig att stretcha, även om man inte tränar är det bra att stretcha höfböjaren eftersom den stretchen motverkar ryggproblem. Höftböjaren använder man hela tiden, när man sitter och går och springer. Därför kan det vara bra att stretcha den då och då.

När du tränat så bör du prioritera de muskler du använt mest. Här får du några muskler som är bra att stretcha.

  • Gastrocnemius eller soleus (=vaderna)
  • Iliopsoas (=höftböjaren)
  • Quadriceps (=lårets framsida)
  • Hamstrings (=lårets baksida)
  • Gluteus (=sätesmuskeln)
  • Pectoralis (=bröstmuskeln)
  • Trapezius (=övre och mellersta delen av ryggen)

Jag har blivit allt sämre på att stretcha. Mycket beroende på att passen jag går på idagsläget inte sätter av tid till stretch inom passtiden. Nu ‘r det inte så bra undanflykt, men en anledning som så många andra till att man inte gör det man borde.

Njut av livet!

Vill bara säga… KrambjörnNjut av livet. Var rädd om dig. Och se till att du har energi över till sånt som är riktigt kul.

Nu är det helg, ta vara på den 🙂 Må bra!

Träningsvärk

Då och då blir jag faktiskt påminnd om hur skönt det är med träningsvärk. Det känns verkligen att man gjort något nyttigt och att det gjort någon nytta på kroppen 🙂

Den här veckan har jag legat i med träning och har till och med provat en ny träningsanläggning. Kan inte säga att det var den träningsanläggningen jag tränade på när jag fick träningsvärk utan det är på mitt nya gym där jag körde Body pump igår. Det är en kille som leder passet, och han är så bra 🙂 Det är kul!

Just nu är jag inne i en positiv våg och hoppas det är en bra våg som håller i länge! Känns skönt, och det känns inte sämre av att man vaknar upp på morgonen och känner sig utvilad också!

Aero träningcenter, Karlskoga

Träningsanläggning: Aero träningcenter, Karlskoga
Helhetsbetyg (max 10 *:or): *
Helhetsintryck: Inte så häftigt alls…
Pris: Gratis, eftersom jag är ny i stan och vill hitta en anläggning att träna på.
Lokal: När man kommer in så är omklädningsrummen direkt. Inget maffigt välkomnande av en reception eller liknande. Kändes som man kom in bakvägen.
Omklädningsrum: De var dåliga. Pallar runt väggarna, och två duschkabiner i ena änden?!
Bemötande: Inte speciellt extra ordinärt.
Spinning: Passet var… läs gårdagens inlägg,,, ställ frågor om det är nått du vill veta?
Instruktör: Instruktören var cyklist. Säkert bra på att cykla!!
Övriga deltagare: Tråkig stämning… inget alls hände bland deltagarna. Det var ett pass med utmaning, men inte alls något för att motivera varandra alls!
Hemsida: http://www.aerotrainingcenter.se/

10 sätt att förstöra spinning

Idag var jag på ett ”pyramidspinningpass”. Syftet med passet var intervallträning… Uppvärmning 15 minuter med tre enminutsintervaller. Sen följer intervaller i olika längd, 2 minuter, 3 minuter, 4 minuter, 5 minuter och slutligen 6 minuter. Mellan varje intervall vad det 1 minuts vila, med BETONING på VILA. Efter dessa intervaller var det 2 minuters vila och sen en 6-minutersintervall igen, 5, 4, 3 och till sist 2 minuter. När det var vila slutade folk att trampa,,, ja, man skulle väl kunna kalla det cyklistträning, men jag måste i alla fall säga att passet innehöll väldigt många sätt att få folk att hata spinning.

#1 Musiken helt oanpassad till intervallerna

#2 Mitt i en tuff intervall slutar musiken helt och nästa låt börjar

#3 & #4 Alldeles för dåligt ljud, låg diskant och hög bas

#5 Några spinningcyklar avvek från andra och VÄSNADES väldigt mycket, de överröstade musiken så att säga

#6 Inget headset och instruktören skrev BRA JOBBAT i början av intervallen… hade kanske med tjänat sitt syfte när intervallen snart var avslutad

#7 VILAN var som på vanlig cykel, utan att trampa, men är det för en gångs skull en bra låt vill man ju inte bara sluta trampa?!

#8 Passet skulle enligt schemat vara 90 minuter. Det slutade efter 65 minuter… kunden får inte direkt vad den förväntar sig…

#9 Ja, vad mer kan jag klaga på, dålig ventilation

#10 Cykelsalen var en genomfartsled till ”receptionen” på träningsstället, hur kul är det att ha folk som går förbi och kommer in och stör i salen. Jag är så att säga helt avtänd!

Vågar jag orda om vilket träningsställe det är?