Problem med ryggen?

Stretch höftböjarenNär det gäller spinning som jag då brinner för så kan det kännas jobbigt i ryggen om man står upp och cyklar en längre stund. Där det bra att sträcka på sig i handposition 2 eller running som det också kan kallas… Att spänna magen lite extra är också bra för att avlasta ryggen.

Efter träningen så ska man självklart stretcha. Iliopsoas är väldigt viktig att stretcha, även om man inte tränar är det bra att stretcha höfböjaren eftersom den stretchen motverkar ryggproblem. Höftböjaren använder man hela tiden, när man sitter och går och springer. Därför kan det vara bra att stretcha den då och då.

När du tränat så bör du prioritera de muskler du använt mest. Här får du några muskler som är bra att stretcha.

  • Gastrocnemius eller soleus (=vaderna)
  • Iliopsoas (=höftböjaren)
  • Quadriceps (=lårets framsida)
  • Hamstrings (=lårets baksida)
  • Gluteus (=sätesmuskeln)
  • Pectoralis (=bröstmuskeln)
  • Trapezius (=övre och mellersta delen av ryggen)

Jag har blivit allt sämre på att stretcha. Mycket beroende på att passen jag går på idagsläget inte sätter av tid till stretch inom passtiden. Nu ‘r det inte så bra undanflykt, men en anledning som så många andra till att man inte gör det man borde.

Annonser
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: