Svårt att sova?

Det har verkligen inte jag. Nu två dagar i rad har jag somnat före 21 på kvällen. Visserligen har jag gått upp vid 06, så det har ju inte blivit så många timmars sömn som man skulle kunna tro. Jag tycker det är underbart att sova. Och fick jag inte gå och lägga mig i tid på kvällarna skulle jag inte vara pigg spaciellt stor del av dagen. Varför har du svårt att sova? Beror det på stress på fritiden eller på arbetet? Äter du mat sent på kvällen så att kroppen har fullt upp med att bryta ner energin? Tränar du sent så att du är uppe i varv?

Det jag undviker för att få sova bra på natten är att:

  • inte att sova på dagen.
  • hålla samma dygnsrytm så mycket som möjligt, även på helgerna.
  • andas djupa andetag för att slappna av mer och mer vid varje utandning.
  • försöker aktivt att slappna av när jag lagt mig i sängen.
  • inte tänka på arbetet.
  • försöka ha svalt i sovrummet.

Några andra saker som kan vara bra om man har svårt att sova är:

  • att ha mörkt i sovrummet, det har inte jag stort behov av, jag blundar i stället.
  • undvika alkohol, det får i alla fall mig att sova sämre.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

