Några spinningtips

Gillar du att träna? Gillar du att träna spinning? Jag ser mig själv som en veteran vad gäller spinning. Ungefär 2001 började jag träna spinning, min kompis Marie drog med mig på gruppträning och jag fastnade… det är med andra ord 10 år sedan… 10 år är rätt många år… och jag började leda pass på grund av några anledningar… men till en början så var jag nöjd med träningen och njöt av många bra instruktörer… först på http://www.ouif.nu, sen hamnade jag på http://www.medley.se/linkopingssimhall/och efter det på http://www.squashcenter.se.

Sen hamnade jag på Nautilus i Linköping, nuvarande http://www.actic.se/och nu är jag på http://www.colluseum-club.com/och tränar… Jag har trivts väldigt bra på alla dessa ställen. MEN ibland i Linköping blev jag så frustrerad över att jag saknade instruktörer som jag gillade massor…

Hur går det att gilla spinning?

  • När man provar på spinning, kom i tid och be om hjälp, ju mer info man får från instruktören innan desto bättre förutsättningar får man för att fastna 😉
  • Lyssna på kroppen, gör det ont, gör så att det inte gör ont, speciellt i början. Viktigt att ha rätt inställningar på cykeln och så vidare.
  • Ha alltid belastning på, att cykla utan belastning är inte bra, det skadar kroppen.
  • Trampa inte för långsamt och för tungt, skaderisken är då stor.
  • Trampa inte för snabbt, heller inte bra, speciellt om man inte har så mycket belastning på.
  • Använd bromsen när du ska sakta in, cykeln är konstruerad på ett sånt sätt att det inte går att stanna in benen tvärt som man kan på en vanlig cykel.

Gör man rätt, så är spinning jättebra träning och man kan öka konditionen mycket med hjälp av denna träningsform. Man kan göra det tufft, lätt och det är väldigt skonsam träning. Kroppen gillar det om du gillar snabba resultat. Därför älskar jag spinning!

Frågor eller är det glasklart? För mig är det helt och hållet en livsstil!

  1. Hej Susanne! Härligt att du skriver om spinning, denna fantastiska träningsform:-) Läste dina punkter och fastnade lite på den här: ”Trampa inte för långsamt och för tungt, skaderisken är då stor”. Varför är det så? Har aldrig hört det tidigare nämligen. Ofta hör man ju ”tryck och dra” det är ju de största musklegrupperna som få jobba här, ju tyngre belastning desto starkare benmuskler eller? Jag är lite sugen på att söka på Actic men i så fall till våren när jag tränat igång mig igen, var det bra att jobba där? Blogga på, jag läser:-)

      • traningsvark
      • 12 augusti, 2011

      Ja, det med att trampa för snabbt och för långsamt finns det risker med. Det sade man i alla fall på utbildningen jag var på och på det gymmet jag tränar på nu… anledningen när man trampar långsamt är att man har för mycket belastning på och det sliter på lederna. När man trampar för snabbt finns risken att man har för lite motstånd på… och det sliter också på lederna… det ”glappar” kan man kanske säga…

      Man säger att man ska ligga mellan 120 och 220 bpm om jag inte misstar mig… 220 är i absolut snabbaste laget… krävs väldigt mycket av den som tränar i teknik för att hålla det tempot… men jag kan kolla upp det nogrannare när jag kommer hem, har ju mina utbildningspapper som det står i…

      Kul att jag har 2-3 trogna bloggläsare 😉

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

