En tanke om kommunikation

Jag tänkte på en sak när jag var och tränade här om dagen. Jag tränade Body Pump bland annat och en sak som slog mig… var att när ledaren pratada eller ska man kalla det kommunicerade så irriterade jag mig väldigt. jag irriterade mig på hennes tonlägen som gjorde passet tråkigt. Svårt att förstå vad man skulle göra och mest bara rörigt… helt enkelt en otrevlig upplevelse skulle jag vilja beskriva hennes sätt att kommunicera.

När man som ledare kommunicerar med sina träningsdeltagare så vinner man väldigt mycket på att använda sin röst.

Att använda den varierat, med mycket normalt prat och lite tjo och tjim emellanåt! Men INTE bara tjo och tjim! Det är No No! Det är inte speciellt effektivt att BARA skrika åt deltagarna. För det första hörs det väldigt dåligt vad man säger. Det är också svårt att få fram budskapet. I min hjärna blev det konflikt. Det stämde inte överens det hon sa med vad man skulle göra… på något sätt. Nu är det ju tur att Body Pump är lika oavsett vem som leder det, i princip, så man kan gissa själv… Men lite skrik är bra, vid RÄTT tillfälle. Jag kan tänka mig som ny på att leda pass har man svårt att veta när man ska använda rösten och hur… men för att göra budskapet enkelt, VARIERA!!

Fördelar med att använda rösten varierat:

  • Det blir tydligare vad man vill säga, tjo och tjim när man ska orka lite till, vanligt prat när man vill förmedla något viktigt, teknik eller liknande.
  • Det blir inte så enformigt för deltagaren.
  • Deltagaren slipper få skavsår i öronen.

Nackdelar blir så klart motsatsen… ont i öronen, man slutar lyssna, det blir tråkigt…

Använd rösten när du verkligen behöver. När du vill säga nått, anpassa den till VAD du vill säga!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

