Arkiv för september, 2011

Bildbevis…

Annonser

Tips från Oskar, fortsättning

Oskars tävlingssäsong börjar i mitten på november. Den fortsätter till mitten på april… Men efter ett hårt lopp som vasaloppet, hur genomförs träningen då?

Det är då bra att ändå fortsätta hålla igång kroppen, men då genom intensiva promenader i 30-40 minuter. Bara för att få gång genomblödningen i musklerna. När det gått knappt en vecka kan man komma igång igen och träna, kanske inte ett hårt träningspass men ändå träning.

Tips från Oskar, fortsättning

Oskar har fört träningsdagbok sedan har gick på skidgymnasiet. Har pratade om att man ska planera sin träning. Så varje söndag borde man planera in vilka träningspass som ska genomföras under veckan. Gör man inte det är det lätt att man prioriterar ner träningen. Ett tydligt mål gör det lättare att anpassa träningen och planera vilka pass som ska genomföras.

Oskar har alltid en vilodag i veckan då han inte utövar någon träning. I övrigt kan en vecka bestå av 18-20 timmars träning, fördelat på 10 pass. Och det kan han hålla i 3 veckor, sen den 4:e veckan kör han lite lugnare, så att kroppen får möjlighet att återhämta sig. Väldigt intressant att höra om faktiskt.

Tips från Oskar

När man går skidgång ska man tänka på att är stavarna i rätt längd, kommer man kunna använda mer kraft i armarna och det skulle ge bättre träning inför skidsäsongen. (Det kommer jag nog inte bry mig om i första hand, eftersom kommer jag gå ut och träna med stavar innan snön kommer så är det en bonus på alla sätt, jämfört med tidigare skidsäsonger)

När man håller i en stav, oavsett hur handsnöret ser ut är det viktigt att sitta fast så att man kan släppa taget om staven när man skjutit ifrån. Allt för att få så mycket vila som möjligt i handen och armen och axeln. Hinner man slappna av för att sen snabbt ta ett starkt staktag igen så sparar man energi. Nio mil är långt och man behöver så mycket energi som möjligt för att ta sig runt utan att få onödig kramp någonstans.

Träna med Oskar Svärd

Idag har jag gjort något ovanligt inspirerande. Som ni kanske läst tidigare har jag planerat att åka öppet spår nästa år… Jobbet sponsrar också Oskar Svärd och vad har det med min vasaloppsinsats att göra? Jo, jobbet sponsrar även sina anställda att få vara med på vasaloppsstafetten, och till vår hjälp kommer Oskar Svärd och håller i ett träningspass.

Klockan 16:00 träffades vi vid Råbäcks motionsspår i Degerfors ombytta och redo för en utmaning. Skidstavarna var med. Man skulle ha 20 cm kortare än de man åker med, men det hade inte jag och det gick ganska bra ändå.

Vi började med att jogga 400 meter, till en lagom brant och lång backe. Där skulle resterande träningspasset äga rum. Vi började med att gå skidgång. Det gör man tillsammans med starka staktag med stavarna. Det är ganska klurigt eftersom man gärna vill jogga, och här handlar det om att gå,

Vi började att gå en liten del av backen och sen gick vi ner igen, fyra vändor hann vi ungefär. Efter det gick vi ännu längre, och det gjorde även att pulsen ökade. Vi gick upp den längre backen i ungefär 4 vänder innan vi testade nästa delmoment.

Det var en träningsform som är inspirerat från norrmännen… älgalufs eller nått liknande. Då börjar vi ta större steg och starkare steg, fortfarande inte löpning, utan fortfarande en variant på skidgång. Vi började med den lilla delen av backen några gånger, och sen tog vi den längre backen några gånger. Nu var pulsen uppe lite till och närmade nog sig 90% av maxpuls.

Under ungefär 10-14 sekunder kan man belasta kroppen maximalt utan att få mjölksyra, berättade Oskar inför nästa träningsmoment. Det skulle vi göra nu! Ungefär som intervallträning, skidgång så fort vi kan i 10-14 sekunder. Nu ville man gärna lägga sig ner på marken efter några vändor, men vi tog och började om från början med ”lugn” skidgång och sen joggade vi hemåt.

Totalt var passet ungefär 55 minuter och redan efter eftersnacket i jobbets träningslokal kände jag av ljumskarna. kanske är det värt att träna det här inför den stundande skidsäsongen, vänja höfterna och blir starkare i armarna skadar ju inte, speciellt inte om man ska åka 9 mil på skidor så småningom…

Oskar skulle man helt klart kunna lära sig ett och annat av. Kanske kommer några tips så småningom.

Anläggningsrecensioner

Jag kan konstatera att det var länge sen jag recenserade några träningsanläggningar… anledning till det är väl så enkel att jag sällan är iväg och tränar någonstans. Skulle kanske ta mig tid och göra något åt det.

Är det någon anläggning du vill att jag ska recensera? Kom gärna med önskemål!

Söndagsträning – till vilken nytta?

Några måndagar har jag varit urtrött efter jobbet. i måndags konstaterade jag det och började fundera på vad det kunde bero på. I måndags kom jag på en tänkbar lösning. Förmodligen beror det på att jag inte hunnit träna på söndagar under en längre tid, mycket på grund av att vi haft fullt upp på helgerna… och visst… sambon tar mycket mer tid nu än när vi var särbos… 🙂

Men i alla fall så gick jag och tränade i söndags kväll, och som ett brev på posten hade jag mycket mer energi på måndagen, jag kände mig riktigt stark på träningen också!! Och jag var laddad för att gå och träna. Vanligtvis är jag så omotiverad till att ens göra middag på måndagen efter jobbet så detta var en helomvändning! Dessutom är den bra för min omgivning också som slipper umgås med en grinig Sussi.

Jag ska låta några fler måndagar gå och utvärdera lite till… men jag konstaterar för nu i alla fall att; söndagsträning är en bra start på veckan… 🙂