Arkiv för juni, 2012

Jogging på lunchen

Kanske kan jogging på lunchen bli en vana, snart snart, andra gången på kort tid har det blivit av i alla fall. Idag gick det långsamt, och det gör absolut inget efter chocken jag utsatte kroppen för igår 🙂

Åttonde träningspasset: 19:e juni, 5,19 km, 36:35 min, 7:03 min/km, 8,51 km/h.

Tog mig an 2 små intervaller i motlut, bara för att bli lite mer svettig 🙂

Min kroppssammansättning

Jag har ju ”börjat” träna inför Lidingölpppet 2013 och för skojs skull ställde jag mig på vågen på gymmet som mäter kroppssammansättning. Borde ju hända något med kroppen när jag ändrar min träning. Om jag inte minns helt fel ställde jag mig på vågen den 29:e maj, det var en tisdag helt bestämt.

Följande blev utfallet.

Vikt: 67,2 kg
BMI: 25,0
Fett%: 27,4%
Fettvikt: 18,4 kg
Fett fri vikt (FFM): 48,8 kg
Vikt vatten i kroppen (TBW): 35,7 kg

Enligt Paulun ska man som normalviktig ligga runt 20-30% fett som kvinna och 12-20% fett som man. Jag ligger inom området, men kanske lite högt för att vara löpare, haha, VARA, jag ska bli så jag förväntar mig att fettprocenten skall minska, vi får väl se.

Kroppens fettprocent:

(källa: http://www.paulun.se)                                Män                 Kvinnor

Normal                                                               12-20%           20-30%

På gränsen till övervikt                               21-25%           31-33%

Överviktig                                                          >25%               >33%

Har tänkt att göra en utvärdering nästa vecka, för att se om det förändrats något i min kropp.

Repris från i måndags

Sambon fick skjutsa mig till träningen för att jag skulle kunna jogga hemåt efter passet, och idag gick det väl så där, eller det beror på hur man ser det.

Body Balance, yes, lugnt och fint. (Jag ledde passet denna gången.) Sen ett minst sagt tufft pass hemåt.

Sjunde träningspasset: 18:e juni; 3,07 km, 17:57 min, 5:51 min/km, 10,27 km/h. Usch vad jobbigt det var, jag stannade och gick en stund som paus, för jag orkade helt enkelt inte med det ”höga” tempot.
Ett par minuter senare lufsade jag hemåt; 1,74 km, 11:56 min, 6:53 min/km, 8,73 km/h

vad betyder detta, jo, mitt tempo har ökat, men tyvärr orkar inte kroppen det jag vill orka, så vi får backa ett litet steg. Intervallpass skulle kanske vara på sin plats snart…

Dubbelpass

Fredag, och jag slog på stort. Ett längre pass var inplanerat, men så blev inte fallet. På lunchen så joggade jag med ett par kollegor, 5 km, och sen på kvällen joggade jag 6,1 km. Lunchpasset blev väldigt lugnt, och kvällen blev tuffare. Gjorde bland annat två stycken enkilometers intervaller då tempot blev under 6 min/km. Svettigt i den varma solen!

Pass 1; 15:e juni, 5 km, 36 min, 7,12 min/km, 8,33 km/h

Pass 2; 15:e juni, 6,1 km, 38:04; 6,14 min/km, 9,61 km/h

Det luktar så gott

Idag var det disciplin som gällde. Jag behövde öva Body Balance, inför onsdagen, då jag ska köra mitt andra hela Body Balance pass, så hem från jobbet, och började öva, sen tog jag mig till gymmet, och gick på ”mitt” pass, hade vikarie idag, eftersom jag kör på onsdag, gött och bara utan att tänka komma igenom passet.

Har hela dagen idag tänkt, men inte kommit till skott, en löptur behövde vara på schemat också. Kommer efter i min planering då… så, efter gymmet, joggade jag hem. Aggerud-spåret, så fint, och sen längs Möckelns strand mot busstationen och sen hem. Aggerud-spåret har jag inte varit vid tidigare, och oj vad fint det var, och blommorna luktade så gott så det var en njutning. Tills 15 minuter in i passet, då jag bara ville ringa hem och be om skjuts, men så blev det inte, jag tog mig ända hem! Så skön känsla!! Ganska precist 5 km.

Fjärde träningspasset: Måndag den 11:e juni, 5,08 km, 31:03 min, 6,07 min/km, 9,82 km/h. Undrar om det regnade på vägen hem…

Pass nummer 3

Träningen fortskrider. Det krävs att man gör något 21 gånger för att det ska bli en vana, eller hur? Tredje träningspasset blev ett intervallpass. Började med jogging till det ställe jag tänkt mig köra intervaller, blev knappt 10 minuter uppvärmning. Sen körde jag 3 intervaller i ganska brant lutning uppför. Därefter joggade jag ner lite grann och förflyttade mig till en annan backe med lite mindre lutning. Där körde jag också 3 intervaller. Sen jobbade jag hemåt igen. Lugnt, bara för att få kroppen att varva ner.

Totalt blev det inte så bra data vad gäller passet i sig. Det gick långsamt. Men hjärtat fick jobba, och musklerna med. På kvällen sen hade jag mitt ordinarie spinningpass också, så nog fick kroppen en ordentlig träningsomgång alltid!

Tredje träningpasset: Onsdag den 6:e juni, 3,8 km, 27:08. 07:09 min/km, 8,39 km/h.

Pass nummer 2

Andra träningspasset: Måndag den 4:e juni, 4,7 km, 34:00 min, 07:14 min/km, 8,29 km/h.