Arkiv för november, 2016

Självinsikt i nivåval

En söndag under runacademys höstkurs skulle vi ut och springa lite längre. Söndagen skulle vi utnyttja dagens ljus och köra ett myspass. Normalt är det intervaller i olika former som gäller. Men dagen till ära distans på schemat.

Denna tidiga söndag var det inte jättemånga vakna. Kanske 10 deltagare plus 6 ledare. När vi som vanligt skulle dela upp oss i lätt medel och tuff så slutade det med att alla sprang i en grupp. En stund höll gruppen ihop och det var inte en lång stund. 
En av de som valde lätt grupp hamnade i täten och den person som valde tuff grupp halkade på andra varvet efter täten. Så självinsikten en söndag morgon var det lite si och så med.

Ett skönt pass i backiga markaspåret utmanade i alla fall mig. 11 km tillryggalagda och hela söndagen framför sig. En skön känsla!

Annonser

Att utmana lite extra

Under höstens utmaning så har jag försökt utmana lite extra. 2 gånger har jag varit med i den tuffa gruppen på runacademys löpskola. Deltagarna är indelade i 3 grupper. Lätt, tuff och medel där medel innebär att de orkar jogga en mil vilket jag tycker passar ganska bra på mig. I alla fall om jag själv gör en bedömning. I någon annans ögon kanske det är på något annat sätt.

2 gånger har jag valt att vara med i den tuffa gruppen. första passet senomflrde vi 100 meters intervaller. Varje cykel var 60 sekunder, så tog 100 meter 30 sekunder att genomföra fick man vila 30 sekunder. Jag var långsammast i tuffa gruppen vilket innebar att jag inte behövde trängas. Vid detta tillfälle fick jag många tips på hur jag skulle förbättra min teknik och det är inget jag ångrar. väldigt givande pass! 25 repetitioner. J*lar så jobbigt och utmanande! 

Andra gången så stod 3 olika backar på schemat. Även denna gång långsammast i tuffa gruppen. En 45 sekunders backe, en 30 sekunders och en 10 sekunders backe var upplägget. 45 var den jobbigaste för psyket. 3 repetitioner. Och fysiskt mest jobbiga är 30 sekundraren. 6 repetitioner. Den för mig mest lyftande var 10 sekundraren. Det var de sista 8 intervallerna och jag fick beröm för min hållning. Det var en grym känsla! 

Höstens utmaning

I somras bestämde jag mig för att delta i en 15 veckors utbildning i löpning. Utbildning och utbildning. Träningsgrupp är det i alla fall och jag utvecklas varje vecka. Runacademy är arrangören och Örebro är staden. Vi håller till på Karlslunds Motionscentral i ur och skur och ömsom sol och snö.

Nu är det ett par veckor kvar på min personliga utmaning. Och ja, jag har fått bättre löpteknik och ja, jag har bättre hållning och orkar mer. Men tyvärr så är löpsäsongen snart slut så frågan är hur jag ska ”komma ihåg” detta till våren. Visserligen kan bättre ork bero på kontinuerlig löpträning i typ 120 dagar. Så egentligen är det kanske inte just denna kurs som är anledningen till orken. Men en bidragande anledning till den förmodligen förbättrade tekniken.